Digitalt Escape room
Digitalt escape room
Låt dina elever lösa mysterium och problem, träna samarbete och klara utmaningar tillsammans i digitala escape rooms. I den här digitala kvarten lär du dig att bygga escape rooms i OneNote.
Inled gärna ditt digitala escape room med en berättelse. Kanske är eleverna ”fångna” i en fängelsehåla och måste lösa ett antal problem eller gåtor för att ta sig ut igen? Spelifieringen av arbetsuppgifterna gör arbetet kul och motiverande, utnyttja det! Du kan bygga ditt escape room som kunskapscheck om du vill, annars innebär uppgifterna kanske att de måste ta reda på saker för att komma vidare – eller varför inte blanda. En del lärare gör själva rummen analoga, kanske ska eleverna bygga något eller mäta något för att sen mata in en kod och komma vidare till nästa nivå. Digilogt escape room!

Gunilla Celén
IKT-Pedagog
gunilla.celen@mcenter.se
För pedagoger F-3, 4-6, 7-9, gy
- Problemlösning
- Kollaborativt lärande
- Internetkunnighet
- Informationssökning
Se hela kursen i din Mediecentrals katalog






Södra Sveriges mediecentraler i samverkan
Under lång tid har mediecentralerna arbetat med att stötta och underlätta digitaliseringen av utbildningssektorn. Genom våra digitala plattformar erbjuder vi granskad och anpassad media för skola och förskola. Med kurser, webbinarium, inspirationsdagar och teknikrådgivning stöttar vi med kompetensutveckling i våra regioner. Digital kvart är ett gemensamt pilotprojekt för att undersöka hur vi tillsammans kan bidra till att bredda utbudet av digital kompetensförsörjning inom IKT och MIK.