
Ett nytt IKT-lyft för skola och förskola
Spelifiering och textäventyr
Med textäventyr får eleverna ett verktyg som sätter fart på fantasin och skrivglädjen. Plötsligt smattrar tangenterna i klassrummet!
Henrik Krantz
Utvecklingsledare, GR
Digitalt escape room
Låt dina elever lösa mysterium och problem, träna samarbete och klara utmaningar tillsammans i digitala escape rooms. Lär dig att bygga escape rooms i OneNote.
Gunilla Celén
IKT-pedagog, Mediacenter Jönköping
Datasäkerhet
Jag har inget att dölja, så resonerar många när det kommer till den data vi delar med oss av till sociala medier. Men är det ett förhållningssätt som håller i den digitala världen?
Per Tikkanen
IKT-pedagog, AV Media Kronoberg
Deep fake och digital källkritik
Vad är fake och vad är äkta? Det blir allt svårare för oss att avgöra avsändare av olika budskap.
Mårten Skagert
IKT-pedagog, AV Media Kronoberg
Vad är Digital Kvart?
Under läsåret 22/23 genomför mediecentralerna i södra Sverige ett gemensamt pilotprojekt som vi kallar digital kvart. Här vill dela med oss till varandra av olika expertkompetenser inom digitalisering på ett tillgängligt och roligt sätt. Med korta 15-minutersfilmer inom digitaliseringen, MIK och IKT-frågor vill vi sänka digitala trösklar och inspirera pedagoger.
Skrolla ner och upptäck våra Digitala kvartar!

Spelifiering med textäventyr
Väck skrivlusten med textäventyr
Du står i den mörka grottan och försöker se framåt.
Kalla vindar viner längs de fuktiga väggarna och dina armar ryser av känslan att någon iakttar dig.
-> Tänd facklan
-> Gå framåt i mörkret
Kanske känner ni igen er?
Choose your own adventure-böcker, bokspel eller textäventyr, det finns flera namn och varianter av denna form och med hjälp av www.textaventyr.se kan barn och unga på ett enkelt sätt skapa interaktiva texter som blir delbara textbaserade spel.
Textäventyr är en berättelseform som skapar lustfyllt lärande, ökar läs-och skrivkunnigheten och bidrar till ett kreativt arbetssätt med digitala verktyg.
I den här digitala kvarten får ni en grundgenomgång hur verktyget fungerar, för att sedan själva eller tillsammans med andra skapa oändliga historier där läsaren bestämmer handlingens gång.

Henrik Krantz
Utvecklingsledare
henrik.krantz@goteborgsregionen.se
För Pedagoger F-3, 4-6, 7-9
- Språkutvecklande arbetssätt
- Kreativitet
- Digital kunnighet
- Internetkunnighet
Digitalt Escape room
Digitalt escape room
Låt dina elever lösa mysterium och problem, träna samarbete och klara utmaningar tillsammans i digitala escape rooms. I den här digitala kvarten lär du dig att bygga escape rooms i OneNote.
Inled gärna ditt digitala escape room med en berättelse. Kanske är eleverna ”fångna” i en fängelsehåla och måste lösa ett antal problem eller gåtor för att ta sig ut igen? Spelifieringen av arbetsuppgifterna gör arbetet kul och motiverande, utnyttja det! Du kan bygga ditt escape room som kunskapscheck om du vill, annars innebär uppgifterna kanske att de måste ta reda på saker för att komma vidare – eller varför inte blanda. En del lärare gör själva rummen analoga, kanske ska eleverna bygga något eller mäta något för att sen mata in en kod och komma vidare till nästa nivå. Digilogt escape room!

Gunilla Celén
IKT-Pedagog
gunilla.celen@mcenter.se
För pedagoger F-3, 4-6, 7-9, gy
- Problemlösning
- Kollaborativt lärande
- Internetkunnighet
- Informationssökning
Musikens roll i film
Vilka funktioner fyller filmmusiken i berättelsen?
Visste du att det inte är ovanligt att en Hollywood-rulle är musiksatt mellan 80% och 90% av speltiden? Visst låter det mycket? Men musik har många viktiga funktioner i film och det är att förstärka känslor, rörelser och effekter. Musiken har också mer subtila uppgifter såsom att ge ledtrådar om t.ex. något som ska ske, var vi befinner oss i tid och rum eller fungera som ledmotiv för karaktärer.
I den här digitala kvarten berättar Karl Malbert mer om hur musiken används som del i det filmiska berättande och ger tydliga exempel från filmens värld.

Karl Malbert
IKT-pedagog, Musiklärare
karl@mediapoolen.se
För pedagoger 4-6, 7-9
- Filmkunnighet
- Musikens påverkan
- Källkritik
Datasäkerhet
Är du säker på nätet
Jag har inget att dölja, så resonerar många när det kommer till den data vi delar med oss av till sociala medier. Internet har gått från att bestå av en massa mötesplatser och forum för specialintressen till att bli styrt av fem stora företag. Vilka är dessa stora företag och hur påverkar de dig och din vardag?
I takt med att vi delar med oss av mer och mer data så ökar behovet av att skydda och ta hand om den datan.
I andra halvan av den digitala kvarten får du konkreta tips på hur du kan skydda dig mot att din information hamnar i fel händer.

Per Tikkanen
IKT-Pedagog
per.tikkanen@kronoberg.se
För alla som lever ett uppkopplat liv
- Internetkunnighet
- Digital källkritik
- Risker och möjligheter med sociala medier.
Deep fakes och digital källkritik
Kan du lita på vad du ser?
Deep fake – AI-bearbetade ljud- och videofiler som tillsammans skapar något vi får svårt att avkoda som sant eller falskt. I denna digitala kvart får du en återblick på ”fake” genom tiderna.
Allt ifrån de första bildmanipulationerna i propagandan till dagens Photoshopping. Vi tittar också på hur man skapar fejkade videos med hjälp av filter, och fejkade monologer med hjälp av internetverktyg. Vi får också exempel på hur fejkröster kan låta och en deepfake-video.

Mårten Skagert
IKT-Pedagog
marten.skagert@kronoberg.se
För Pedagoger 4-6, 7-9, gy
- Digital kunnighet
- Internetkunnighet
- Källkritik
VR-världar för undervisning
Styr hjärna och tankeförmåga med virtuell verklighet
Upplev engagemang och känsla av ögonblicklig förflyttning i tid och rum. I denna digitala kvart inspireras du att med hjälp av sfäriska bilder och VR skapa undervisning som påverkar.
Eva Martinsson, IKT-pedagog på AV Media Skåne fotograferar sfäriska bilder med mobiltelefon/surfplatta och visar även hur VR/360°-kameror används. Med bilderna skapas VR-upplevelser som garanterat berör och engagerar eleverna. När sfäriska bilder beskådas i VR-läge upplevs känslan av att vara på plats i bilden. Det blir nära. Det berör. Det ökar förståelsen av levnadsvillkor, miljö och omvärld.
Verktyg för skapande:
Google Street View (kostnadsfri app, stängs av Google i mars 2023 med hänvisning till Google Maps.)
Expeditions Pro (kostnadsfri app)
Mobiltelefon, surfplatta och dator (android eller iOS)
Ricoh Theta Z1 (360° kamera)
RedboxVR (komplett VR-set)
Avsnitt:
Upplev lärande med VR 0:07
Ta sfäriska foto 1:10
Skapa i datorn 3:24
Upplev i appen 9:18
Summering 12:39

Eva Martinsson
IKT-Pedagog
eva@avmediaskane.se
För pedagoger F-3, 4-6, 7-9, gy
- Upplev lärande
- Ämnesövergripande
- Digitala verktyg
- Kreativt

Södra Sveriges mediecentraler i samverkan
Under lång tid har mediecentralerna arbetat med att stötta och underlätta digitaliseringen av utbildningssektorn. Genom våra digitala plattformar erbjuder vi granskad och anpassad media för skola och förskola. Med kurser, webbinarium, inspirationsdagar och teknikrådgivning stöttar vi med kompetensutveckling i våra regioner. Digital kvart är ett gemensamt pilotprojekt för att undersöka hur vi tillsammans kan bidra till att bredda utbudet av digital kompetensförsörjning inom IKT och MIK.